апр. 13

Съветите на психолога: Ние избираме кое е позитивно и кое е негативно

Един месец от извънредното положение – експертите говорят

Измина месец откакто в цялата страна беше обявено извънредно положение. За това време всички се изправихме пред предизвикателства, с които никога не сме мислили, че ще ни се наложи да се справяме – работа в отдалечени екипи, социална изолация, невъзможност да се виждаме с приятели и скъпи за нас хора, електронно образование, липса на свобода да правим каквото и когато поискаме в името на една цел – да запазим своето здраве и това на нашите близки. Неминуемо в тази странна ситуация си задаваме много въпроси: кога ще премине всичко, как да се справим със стреса, въпроси за здравето, както физическото, така и психическото.

За да помогнем в търсенето на отговори, направихме серия от интервюта с експерти в различни области.

Първа пред нас застана Нона Костадинова, психолог с дългогодишна практика и психодрама-терапевт, за да поговорим как ни влияе социалната изолация и какво да направим, за да се чувстваме по-добре.

 

Как влияе върху хората стоенето вкъщи?

Нона Костадинова: Стоенето вкъщи може да се отрази много благотворно върху нас. Нека си припомним забързаното ежедневие, работните задачи, стоенето до късно в офиса, задръстванията. Така погледнато, то е желано и чакано с нетърпение. Всичко рязко се променя когато това стане задължение – то вече не е привлекателно, то вече става тежест. Ако е свързано с живота и здравето ни, става даже страшно.

Нормално е тогава да се чувстваме подтиснати, напрегнати, уплашени, тревожни от стоенето вкъщи. Най-вероятно при отделните индивиди се отразява различно, но със сигурност има няколко неща, които всички изпитваме:

    • желание да сме навън
    • желание да сме с близките си – роднини и приятели
    • желание да сме на работа
    • желание да сме свободни

Има ли позитивни страни сегашната ситуация?

Нона Костадинова: Търсенето на позитивни страни в тази ситуация е като да играем на ези-тура. Можем да подхвърляме монетата и да си избираме, кое е позитивно и кое е негативно. Да видим позитивното е само и единствено в нашите ръце. Разбира се, има хора, за които е по-трудно отколкото за други. Най-вероятно тези, които живеят сами преминават по-тежко през изолацията – ези. А може би за интровертите, които работят с много хора, това е една ситуация, в която да си починат – тура.

За мен лично, всеки ден е ези-тура. Един ден се чувствам добре, позитивно, вярвам, че ще мине бързо. Следващият ден е по-тежък, трудно ми е да видя светлина в тунела, настроението ми е по-мрачно. И това е нормално. Важно е да държим в главата си, че и това ще мине…

Със сигурност има техники, които могат да ни помогнат да се справим със ситуацията и продължителното стоене вкъщи. Бихте ли дали няколко кратки съвета как да подобрим настроението си и да не изпадаме в негативни състояния?

Нона Костадинова: Най-добрият съвет за подобряване на настроението е да се движим. Движението е пряко свързано с производството на т.нар. „хормони на щастието“. И тъй като това е основното нещо, което ни е ограничено в момента, добре е да правим някакво движение у дома. Може да е спорт, може да е просто движение с прахосмукачката , но да се движим! Когато сме продължително време у дома е нормално да станем лениви. Дали ще го свърша сега или след 20 минути….и така може да мине целият ден, в неправене на нищо. Затова е добре да си съставим план за деня, който да следваме! Ще изпитаме чувство на удовлетворение, когато отмятаме свършените задачи. И може би най-важното и най-човешкото е да общуваме по между си. С близките вкъщи, с тези, които са далеч по телефона или интернет. Говоренето, споделянето, изслушването, са неща, които създават близост и помагат в трудна ситуация като сегашната.

Всеки от нас се пита как ще се върнем към нормалното ежедневие след като отмине всичко. Какво е вашето мнение?

Нона Костадинова: Може би, просто да се събудим първата сутрин след извънредната ситуация и да правим обичайните неща, както преди нея. С надеждата да сме станали по-добри хора.

 

Do it smart!
Close